Nyckeln till ökad efterfrågan

Konkurrensen hårdnar, världen är i konstant förändring och globala megatrender ökar marknadens komplexitet. Vägen fram till din slutkund håller på att bli allt snårigare och nya aktörer dyker ständigt upp för att konkurrera om uppmärksamheten. Känner du igen dig?

I den här världen är varumärken viktigare än någonsin. Det går inte att underskatta värdet av ett starkt, aktivt och närvarande varumärke. Tvärtom – det är själva nyckeln till kundernas intresse, förtroende och efterfrågan.

Hur står sig ditt varumärke i konkurrensen? Våra bästa tips kommer från Henrik Wallén som är affärs- och varumärkesstrateg på Yellon. Henrik har under sina 35 år i branschen bland annat hunnit med att vara marknadschef på TV4, som konsult varit med om att sätta Fastighetsbyrån på kartan, utveckla affärsmodellen för Hemnet och arbeta med varumärken som exempelvis Preem, Alcro&Beckers och Hemköp.

Analysera! Skapa en bild av hur dina konkurrenter uppfattas. Och försök ta reda på vilka behov, drivkrafter och beteenden som finns på marknaden.

Identifiera! Hitta en relevant och realistisk position för framtiden och beskriv den strategiskt viktigaste målgruppen för ditt varumärke.

Definiera! Ge varumärket en personlighet och ett löfte och formulera kärnvärden. Kärnvärden fungerar som viktiga redskap för alla medarbetare i vardagen och stakar ut vägen för den önskade positionen.

Aktivera! Skapa en handlingsplan med aktiviteter som speglar varumärkets personlighet. En organisation som är snabb från ord till handling skapar ett levande varumärke. Kom ihåg att det inte bara handlar om kommunikation, utan om att vara aktiv och närvarande hos sin målgrupp.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med varumärkesstrategier? Eller vad vi kan göra för dig och din organisation?