Marknadskommunikation handlar inte bara om text och bild

Att nå en relevant målgrupp och träffa rätt med budskapen är idag lättare än någonsin, i alla fall om du förstår och kan tolka data. Linnea Wiberg är en fena på att kombinera analys, strategi och kreativitet för att framgångsrikt nå ut i digitala kanaler.

Linnea Wiberg, digital strateg på Yellon, drivs av att optimera företags sätt att kommunicera digitalt. Den ständiga förändringen i den digitala världen lockade på högskolan och snabbt insåg hon att kunskap inom området är en stor fördel. Idag strävar hon efter att hitta sätt att kommunicera framgångsrikt med hjälp av digitala verktyg.

–Jag förstår data, tidigare har marknad och kommunikation främst handlat om skrift och bild, men idag handlar det även om teknik och siffror. Jag kan bidra med att tolka siffror och berätta vad som är bra och vad som är dåligt. Det handlar även om att sätta ett budskap och våga testa olika typer av utformning, säger hon.

Den kreativa processen kan variera för olika personer, men för Linnea börjar inte skapandet innan sifforna har analyserats.

–Datadriven kommunikation betyder att man analyserar data och därifrån blir kreativ. Jag fokuserar mycket på hur målgruppen använder ett medium som exempelvis webb eller Facebook, för att sedan hitta en kreativ lösning, säger hon och funderar:

–Det som fungerar i print ser kanske inte bra ut på Facebook. Men oftast är det möjligt att anpassa materialet för digitala kanaler, det handlar om lean marketing. Det är möjligt att anpassa och föra vidare produktionen till flera olika medier.

På visitkortet står det digital strateg, men det som inte står på visitkortet är att Linnea är en vinnarskalle. På fritiden driver hon Jönköpings judoklubb och hon tror att elitsatsningen har format henne till den hon är idag. Viljan att vinna finns kvar men på ett annat sätt, numera handlar det mer om att hitta rätt digital strategi för att optimera varumärken.

–För att kunna nå målet med en framgångsrik digital kommunikation är det viktigt att det strategiska möter det kreativa. Jag utgår ifrån fyra saker när jag arbetar: historisk data, målgrupp, kanal och varumärke. Det är viktigt att anpassa sin kreativitet utifrån de fyra kategorierna.

 

”Det finns en hatkärlek till sociala medier”

 

Sociala medier är en stor del av varumärkens uppbyggnad och trovärdighet, men kärleken till sociala medier har svalnat och blivit en helt ny utmaning för de digitala strategerna.

– Man märker att det finns en avsky mot sociala medier, det är tydligt i traditionell media och det blir ännu tydligare när man pratar om det. Man är trött på att allt är perfekt, att det är så otroligt tidskrävande och att det skapar mycket ångest säger Linnea.

–Det är en intressant samhällstrend som kan påverka väldigt mycket. Kravet på innehållet som skapas för sociala medier är mycket högre idag. För att synas i sociala medier gäller det enligt Linnea att vara underhållande och skapa en community med sin målgrupp, för att upprätthålla ett intresse. Hon betonar också att innehållet inte får bli för upprepande och nödvändigtvis inte kännas som en klassisk annons.

–För att skapa något relevant och intressant är mitt bästa tips att gå tillbaka till syftet med annonsering, oftast vill man skapa kännedom. På så sätt blir man inte lika bunden till exakt produkt eller tjänst, utan det handlar om att skapa mervärde i form av inspiration eller kunskapsartiklar.

Att skapa annonser som är exklusiva kan vara en utmaning. I kampen om unikt innehåll faller somliga företag för de vanligaste misstagen.

–De vanliga misstagen är att företagsannonser enbart kommunicerar ”kom och köp”, eller att innehållet blir som ett intranät. Den typen av innehåll är kanske intressant för anställda, men det är viktigt att inte glömma vad din målgrupp och potentiella kunder är intresserade att se.

 

Den digitala framtiden
När Linnea funderar över den digitala framtiden tror hon starkt på live-video. Den typen av marknadsföring kommer göra det möjligt att ha en direkt kommunikation med målgruppen och dessutom skapa en exklusiv känsla. I samband med live-videos tror hon att direkt handel kommer att bli väldigt aktuellt.

–Jag tror exempelvis på möjligheten att beställa produkter direkt från ett socialt medium utan att behöva gå genom en webbshop. Kanske till och med direkt från en live-video. Jag tror även att det kommer bli vanligare att satsa på Micro-influencers som har mindre antal följare, men väldigt hängivna följare. Det ska bli intressant att se hur digitala trender förändras och anpassas efter vår livsstil, jag ser fram emot att följa utvecklingen.

 


 

Vill du öka konverteringsgraden och nå bättre resultat?

 

Kontakta Linnea!