Att närvara eller inte närvara? Det är inte längre frågan.

Sverige ligger i framkant när det kommer till teknik och internetanvändning. Som land uppfattas vi som en ”early adopter” dit stora internationella företag och koncerner vänder sig för att testa ny teknik och färska produkter. Allt för en mogen och öppensinnad målgrupp.

Men hur skickliga är de svenska företagen på att kommunicera med denna öppensinnade målgrupp? Sådär. Digitaliseringen är ständigt på tapeten och många företag undrar när och var den kommer att slå till. Men varför vänta på något som redan hänt?

Digitaliseringen har förvandlats till vardag. Internet har blivit en så stor och naturlig del hos svenskarna att vi inte längre tänker på den. Att som företag inte finnas tillgänglig på plattformar som människor använder flera gånger dagligen, är att missa målet. Det vidöppna målet.

Men att bara finnas till digitalt, är inte mycket bättre än att inte finnas till alls. Som företag är det viktigt att få ordning på, strukturera och planera sin digitala närvaro. Konsumenter förväntar sig att företag och varumärken ska finnas digitalt och nära tillhands.

”Vi finns digitalt och vi har en plan, dags att räkna hem affärer”. Inte än, men snart! Det finns en viktig sak till att bära med sig. Oavsett vilka beslut vi står inför och hur förnuftiga vi än tror att vi är, kommer våra känslor alltid att styra beslutet. Digitaliseringen har gett större tillgång till data, vilket innebär en rakare väg för att hitta konkret information om potentiella eller befintliga konsumenter. Nyckeln till att lyckas med sin digitala närvaro och marknadsföring är att besitta förmågan att omvandla den insamlade data till känslor. För i slutändan är det ändå känslorna som bestämmer. Förnuftigt, tycker vi på Yellon.