Hjärtat som drivkraft genom allt

De flesta av oss människor bär gemensamt frågan om meningen med livet. Vad ska vi egentligen göra för att berättiga vår existens? Vi behöver ett syfte för att veta hur vi ska navigera mot framtiden. Precis så fungerar syftesdriven marknadsföring.

Det handlar om att veta varför vi skapar någonting för att kunna skapa det. Det handlar om att producera något för den goda sakens skull för att det ska kännas bra ända in i hjärteroten. Det handlar om hur organisationer och företag kan bidra med samhällsnytta. Det handlar, i första hand inte om ökad lönsamhet utan om ökad kundlojalitet och mer motiverade, och lyckligare, medarbetare. Det handlar om att bygga en bättre värld med starka varumärken – som tydligt kommunicerar sitt syfte. Det handlar inte om att syssla med välgörenhet med högerhanden för att tjäna pengar med vänsterhanden utan om att låta hjärtat vara drivkraften genom allt.

Men för att syftesdriven marknadsföring ska fungera måste syftet vara tydligt och genuint. Det får inte vara efterkonstruerat. Och för att syftet ska uppfyllas krävs såväl innovationskraft som mod att vara uthållig.

På Yellon har vi tagit ett försiktigt steg bakåt för att kunna tänka ett steg längre framåt. Vi har samlat oss i kompetensöverskridande team som kan ta ansvar för hela processen, från idé till genomförande. Som kan säkerställa att syftet inte går förlorat längst vägen. Och som inte tappar fokus på målet om att lösa ett problem, för att förbättra samhället – och världen.