Varumärkesutveckling med vidare effekt




VarumärkesutvecklingKund: SONO Sverige

Sono Sverige är ett säljbolag med fem inredningsvarumärken i portföljen: Alnäs, Miljöexpo, Sonesson Inredningar, Form och Miljö och Tranås Skolmöbler. I över hundra år har Sono Sverige möblerat svenska skolor. De flesta skolbarn har någon gång vägt på deras stolar, klottrat på insidan av deras bänklock eller vässat pennan vid någon av deras katedrar.

När Sono Sverige var i behov av en ny webbplats kontaktade de Yellon. Väl under första mötet inleddes en diskussion om den grafiska profilen. Marknaden hade blivit tuffare och för att kunna tilltala både återförsäljare och arkitekter behövdes en uppfräschning av varumärket. Yellons uppdrag växte och kom även att innehålla en ny logotyp och grafisk profil. Utmaningen var att få Sono Sverige, ett företag med historiska och anrika varumärken, att ta ett kliv in i det moderna. Viktigt var även att bevara och förstärka bolagets gedigna historia och därför skulle profilen uppdateras varsamt.

För att ännu bättre förmedla Sono Sveriges historia arbetade Yellon även med storytelling – och därefter blev nästa naturliga steg tillsammans med kunden en ny webb, varsamt uppdaterad logotyp och grafisk profil, en företagspresentation samt kataloger,  säljmaterial, inbjudningar och pressmeddelanden.

För möbelmässan 2016 arbetade vi med såväl koncept som budskap, form och uttryck för mässmontern och material som förstärkte upplevelsen för mässbesökarna. Tillsammans med formgivarna Pierre Sindre och Patrik Bengtsson skapade vi en mötesplats på mässan, med rötter i skogarna runtomkring oss – och ögat mot framtiden.