2015-06-03

Kreativa DR bidrog till rekordår för Högskolan i Jönköping

Pressmeddelande 2015-06-03

Med årets studentrekryteringskampanj ville Högskolan i Jönköping satsa rätt och inte brett. Yellon fick förtroendet som byrå och arbetade fram en kampanj som grundade sig i kreativ och målriktad kommunikation.

I mars tog rekryteringskampanjen fart på allvar och tusentals utskick i olika varianter skickades ut till potentiella högskolestudenter. Kampanjen bestod förutom av målgruppsanpassade informativa DR, även av fem extra kreativa varianter. Med temat ”Nyfiken på” var målet att öka antalet sökande studenter och samtidigt skapa nyfikenhet kring Högskolan i Jönköping.

– Utbildningskatalogen med samlat utbud är viktig, men vår research visade att katalogerna har en tendens att försvinna i mängden av kataloger som skickas ut varje år. Att sedan få bekräftelsen att våra informativa och kreativa DR bidragit till fler ansökningar än någonsin är jätteroligt. Utskicken är förstås inte enda anledningen till rekordet, utan det är såklart viktigt att högskolan lever upp till förväntningarna och har bra utbildningar, hög kvalitet och ett gott rykte, säger Pär Löfstedt, strateg på Yellon.

Till exempel skickades handskrivna brev ut med mottagaren som avsändare, alltså ett brev från sig själv som beskrev framtiden för individen år 2034, ca tjugo år efter studierna på Högskolan i Jönköping. För att locka till en flytt till Jönköping skickades färdigpackade flyttkartonger ut med ett personligt välkomstbrev och allt som kan vara bra att ha vid en flytt, t.ex. matvaror, en kokbok och en korvmaskin. Allt hade egendesignade etiketter som innehöll information om studentlivet och Högskolan i Jönköping. För att få fler att vidareutbilda sig i Jönköping postades även uppvaktning i form av chokladkartonger till studenter på andra lärosäten. Kartongerna innehöll förutom lokalproducerade praliner även information om relevanta masterutbildningar för studenten.

Till utvalda naturvetenskapsstudenter skickades en röntgenplåt av en hjärna med tillhörande remiss ut för att locka till röntgensjuksköterskeprogrammet. Remissen klargjorde att högskolan lokaliserat symptom hos studenten, som visade tydliga tecken på att studenten drabbats av röntgensjuksköterskesyndromet. Botemedlet finns på högskolans hemsida i form av en introduktion till programmet.

Siffror från Universitets- och högskolerådet visar att Högskolan i Jönköping är bland de lärosäten som ökar mest i landet när det gäller ansökningar till utbildningar i höst. Nationellt minskar ansökningarna med drygt 1 procent medan Högskolan i Jönköping går mot strömmen och visar sina bästa siffror någonsin. Antalet ansökningar ökade från förra året med 8 procent.

– Det är såklart kul att vår satsning gick hem. Ett bevis på att vi gjorde rätt val när vi kompletterade den traditionella utbildningskatalogen med både informativa och kreativa utskick. Yellon har gjort ett riktigt bra jobb och vårt samarbete har fungerat utmärkt, säger Anders Wadell på marknadsavdelningen vid Högskolan i Jönköping.