Konferensanläggning lanserar serietidning
Att vilja göra något som ingen annan i branschen har gjort är en sak. Att våga göra det är en annan. Ett bra exempel på det sistnämnda är konferensanläggningen Happy Tammsvik som i dagarna lanserades mötesbranschens första serietidning, Harry T. Vik. För idé, kreativitet och produktion står brand experience-byrån Yellon.
I serietidningen får läsaren följa Harry T. Vik, en otursförföljd värdskapare på Happy Tammsvik i jakten på en stjärna i White Sheep Guide. Harry har det inte lätt och han misslyckas ibland. Men på något sätt lyckas han ändå alltid att rädda upp situationen. Och utan att avslöja för mycket, utlovar Happy Tammsvik alltid lyckliga slut.
– Serietidningen har jag stolt ställt bredvid årsredovisningen på kontoret. Den betyder mycket för oss internt, men framförallt blir gästerna som får den i samband med sin vistelse både överraskade och glada, säger Tanja Askrabic, marknadschef på Happy Tammsvik.
Allt är inte bara fiktion. Miljön som serietidningen utspelar sig i är hämtad från verkligheten. Förutom att scener utspelar sig på konferensanläggningen, som i bollhavet, på inomhusbeachen, baren och hinderbanan, kommer även grannarna, hästarna från Bro Park på celebert besök. Och handlingen bygger på konferensanläggningens styrkor.
Ur ett kommunikationsperspektiv är serietidningen ett lättsamt och tacksamt medieval för Happy Tammsvik att förpacka och förmedla budskap. Självdistans och humor är livsviktigt för en konferensanläggning som har tagit positionen som Sveriges roligaste mötesplats. Och med varumärkeslöftet att ta humorn på allvar.
– Det som var nytt för branschen var också något nytt för oss som byrå. Serietidningen var en rolig utmaning och produktion som involverade både copywriters, illustratörer och grafiska formgivare, säger Gabriella Fäldt, kundansvarig och copywriter på Yellon.
Happy Tammsvik är Sveriges roligaste mötesplats och de tar humorn på allvar. Anläggningen är belägen i Bro, precis bredvid Mälaren och endast 40 minuter från Stockholm.