Digital annonsering som driver efterfrågan
Att nå en relevant målgrupp och träffa rätt med budskapen är idag lättare än någonsin, i alla fall om du förstår och kan tolka data. Linnea Wiberg hjälper till att reda ut begreppen.
1. Lär dig att samla in och tolka data från dina digitala kanaler. (Eller använd en konsult med specialistkompetens.) Det är väl investerade pengar idag, som ger dig kunskap och verktyg att lyckas med dina satsningar.
2. Låt data driva den digitala kommunikationen. Starta den kreativa processen först när din dataanalys är klar. Tidigare har marknadsföring främst handlat om text och bild, men idag handlar det lika mycket om siffror. Data kan hjälpa till att berätta vad som är bra och vad som är dåligt, vad som är rätt budskap och bästa utformning.
3. Var relevant och skapa mervärde. Sociala flöden är inte så sociala längre, utan har transformerats till underhållningsplattformar. Innehållet du publicerar bör anpassas efter det. De vanliga misstagen är att företagsannonser enbart kommunicerar ”kom och köp”, eller att innehållet blir som ett intranät. Lär känna din målgrupp och förstå vilket mervärde du kan erbjuda dem – det kanske är inspiration, underhållning, ny kunskap eller att vara en del av en community.
Den digitala framtiden
När Linnea funderar över den digitala framtiden tror hon starkt på live-video. Den typen av marknadsföring kommer göra det möjligt att ha en direkt kommunikation med målgruppen och dessutom skapa en exklusiv känsla. I samband med live-videos tror hon att direkt handel kommer att bli väldigt aktuellt.
– Möjligheten att beställa produkter direkt från ett socialt medium utan att behöva gå genom en webbshop har utvecklats det senaste året och jag tror det kommer fortsätta göra det. Exempelvis finns det redan några case där man har kunnat beställa produkter som visas upp i en live video, det ger en väldigt exklusiv känsla om det är i samband med en produktlansering. Jag ser även ett skifte inom influencersfären där samarbeten blir mer underhållnings- och kunskapsbärande än tidigare och inte lika produktfokuserade, åtminstone bland de större influerarna. Min uppfattning är att många väljer att använda sina plattformar till något positivt och är mer medvetna om sina egna varumärken. Det ska bli intressant att se hur digitala trender förändras och anpassas efter vår livsstil, jag ser fram emot att följa utvecklingen.