Konsten att få en kundrecension
Det är ingen hemlighet att kundrecensioner är viktiga för e-handlare. Dels förbättrar de köpupplevelsen, dels ökar de klickfrekvensen och konverteringsgraden. Faktum är att kundrecensioner har blivit så avgörande att många till och med fejkar dem – med resultatet att trovärdigheten rasar och kundrecensioner som fenomen tappar värdet. Att fejka kundrecensioner är med andra ord en riktigt dålig idé, så hur ska man som e-handlare tänka i stället? Här ger vi våra bästa tips.
Fråga kunden vid rätt tillfälle
En köpprocess har naturliga ups and downs – så var smart och fråga vid ett tillfälle då kunden generellt är nöjd. Till exempel kan du be om en recension i samband med att kunden gör sitt andra köp hos dig, när de återkommer till din hemsida eller sociala medier, eller på annat sätt visar att de är nöjda med sin upplevelse av ditt företag. När kunden är som mest nöjd lämnar de troligtvis sin bästa recension – och tvärt om.
Välj det som fungerar för ditt bolag
Beroende på storlek, bransch och kunder så fungerar olika metoder för insamling av kundrecensioner olika bra. För några kan det fungera bäst att inkludera frågan i mailutskick eller direkt efter köp, och för andra passar det bättre när anställda som har kundkontakt ställer frågor personligen. Är kunden nöjd kan du berätta att deras åsikter är viktiga och kan hjälpa er att få nya kundkontakter. Ofta vill kunder hjälpa till, om man bara frågar.
Öppna frågor för nyanserade svar
Öppna frågor som ”vad tycker du om ditt senaste köp?” ger ofta mer nyanserade svar och är därmed till större nytta för de som i sin tur ska läsa recensionen – men de är också en högre tröskel att svara på en öppen fråga. Gör dem därför inte obligatoriska.
Minska friktionen
Folk är lata, så för att få kunden att lämna en recension är det viktigt att ta bort alla onödiga friktionsmoment. Se till att kunderna kan svara från vilken plattform de vill, att det finns en direktlänk för att minimera antalet klick och att frågorna är enkla och tydliga. Att ge kunden en uppskattning av hur lång tid det kommer att ta kan också minska friktionen.
Bjud tillbaka
Din kund har handlat hos dig och nu ber du dessutom om en tjänst. Ta tillfället i akt och visa tacksamhet! Bjud på något som tack för recensionen. Det kan dessutom fungera som ett incitament för att kunden ska vilja dela sina tankar.