UX-writing och microcopy – en förklaring och fem exempel
Har du koll på UX-writing och microcopy? Runt 2018, då begreppen fick fäste på den svenska marknaden, var det något som efterfrågades av företag i digital framkant. Idag är det allt fler företag som anställer egna UX-writers eller vill ha byråer som besitter kompetensen.
Så, vad skiljer UX-writing från klassiskt reklamskrivande? En UX-writer skriver för digitala kanaler, som en webb eller en app, för att göra besöksupplevelsen bättre. Texterna är alltid kärnfulla och koncisa, tonen är oftast personlig och språket är vardagligt. En UX-writer måste förstå besökarens syfte och med ord (microcopy) göra den digitala resan mot ett köp eller en kontakt så tydlig, bekväm och lustfylld som möjligt.
”Another user with this username already exists. Maybe it’s your evil twin. Spooky.” Det går utmärkt att använda personlig ton och en gnutta humor i ett felmeddelande. Kika bara på Mailchimp.
Snabb action och snabba fördelar från Klarna.
Hur det fungerar från Dollar Shave Club.
Men, precis som i reklamskriveri, är skrivandet och historieberättandet fortfarande grunden i det hela. Helheten är upplevelsen. Därför jobbar UX-writers hand i hand med UX-designers genom hela app- eller webbprojektet. Ordvalen, tonen, vägledningen och uppmaningarna är lika viktiga i informationsstycken som i formulärsfält, 404-sidor och i knappbeskrivningar. Det finns en upplevelserik värld bortom ”Läs mer” och ”Sidan kunde inte hittas”.
Copy och design i ett upplevelseberikande samspel från Spotify.
En avskalad registrering där ett enda svarsalternativ är allt som behövs. Iallafall till att börja med. För att underlätta ger Tumblr hellre namnförslag än att låta rutan vara tom eller fyllas av name@email.com.