Uppdrag

Westcoast Windows - Varumärkesutveckling

Westcoast Windows vände sig till Yellon för att få hjälp att utveckla varumärket, förtydliga sin position och hitta nya geografiska marknader.

Utmaning

Fönsterbranschen i Sverige bjuder på tuff konkurrens och det är svårt för en mindre tillverkare att nå ut. I Westcoast Windows fall saknades en tydlig plattform att stå på och en samlad bild av vägen framåt.

Lösning

För att spänna bågen mot framtiden behöver man ofta hämta kraft från historien. Vi tog Westcoast Windows tillbaka till ursprunget på västkusten och formade en tonalitet och identitet med tydliga saltstänk.

Ett starkt koncept

Fönster som är utvecklade för västkustens tuffa klimat tål lite mer. De är gjorda för att hålla emot starka stormar, salta vågor och brännande kustsol. Medan detta blivit vardagsmat och hygienfaktorer i fönsterfabriken lyfte vi det till bärande budskap i ett nytt kommunikationskoncept.

Även den nya logotypen har formats av vind och vågor och gör ett tydligt avtryck.

Det viktiga arvet

Westcoast Windows har fått en identitet som omfamnar arvet från västkusten. I fokus, det dramatiska vädret som format deras produkter i åratal. Vi har noggrant valt ut bilder från våra fyra årstider och fokuserar på fönstrets hårda villkor, istället för att blicka in mot vacker inredning. Färgskalan plockar upp toner från både himmel och jord, med en mörk, djupblå nyans i förgrunden.

Ökad synlighet

Med ett nyvunnet självförtroende är Westcoast Windows redo att accelerera både sälj och kommunikation. Försäljningen sker primärt genom återförsäljare, men kommunikationen riktas även direkt mot slutkonsumenten.

Westcoast Windows har fört en förhållandevis anonym tillvaro hos sina återförsäljare fram tills nu. Yellons kompetenser inom produktdesign, retail och grafisk form har resulterat i ett nytt koncept som kommer att visa upp produkterna i butik. Systemet är modulbaserat och därmed möjligt att skala upp och ner beroende på hur stor yta återförsäljaren upplåter.