Uppdrag

Sievert - Pro series

Designa en ny produktserie med branschledande kvalitet, funktionalitet och ergonomi utifrån en Design for manufacturing-strategi, för att kunna accelerera tillväxt.

Utmaning

Det strategiska designsamarbetet mellan Sievert och Yellon har pågått i närmare 25 år, vilket lett till att Sievert är branschledande inom utvecklingen av högkvalitativa värmeverktyg för professionella användare. För att få en ännu större tillgänglighet i USA, inleddes ett samarbete med The Home Depot, världens största retailkedja med byggvaruprodukter för hemmafixare. Utmaningen för Sievert var att växa utan att tumma på produkternas premiumkvalitet.

Lösning

Sievert utvecklade Pro Series där Pro 9, med sin utbytbara brännare, blev den absoluta ledstjärnan. För att underlätta försäljningen var strategin att gå in med en ny produktserie och ett begränsat antal artikelnummer där kunden kan plocka rätt vara själv, utan stöd av personalen och bli 100% nöjd med resultatet.

Pro Series belönades med Red Dot Design Award, en internationell designutmärkelse för god formgivning, som utdelas årligen av tyska Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Ett arbete som bevisar hur produktdesigners med god produktionsförståelse, kan ha avgörande affärsstrategisk betydelse.

Pro Series är designad utifrån en Design for manufacturing-strategi som innebär en hög grad av automatisering i produktionen. Det gör att Sievert kan växa, men fortfarande manuellt kvalitetsgranska varje brännare som lämnar produktionen. Ett kvalitetsarbete som säkerställer Sieverts position som branschledande expert.