Uppdrag

Pone Biometrics – Sammanhållande affärsutveckling

Visste du att 70 procent av alla säkerhetsöverträdelser i företags IT-system går via medarbetarnas mobil, dator eller platta? Pone Biometrics autentiseringslösning sätter stopp för detta. Yellon projektledde arbetet med att realisera produktionen samt utvecklade lanseringskampanjen.

Utmaning

OFFPADs biometriska teknologi gör det möjligt för användaren att enkelt få åtkomst till sin data utan att kompromissa IT-systemets säkerhet. Designen skulle både vara användarvänlig och andas kvalitet ut i fingerspetsarna. Eftersom framtidsplanerna är stora krävdes också en namnstrategi för företaget så att fler produkter ska kunna adderas till portföljen. Då många aktörer som erbjuder cybersäkerhetslösningar målar upp en hotbild var det även avgörande att kommunikationen kring innovationen skulle ta ett positivt grepp.

Lösning

Vi satte ihop ett internationellt team som jobbade med affärsutveckling och industrialisering av den tekniska lösningen, prototyperna, verktygstillverkningen och designen. Yellon arbetade hela vägen från "working samples" till "mass production". Förutom affärsutvecklare, industridesigners och projektledare bestod teamet även av copywriter, AD och utvecklare. Det gränslösa arbetssättet garanterade att designen och kommunikationen fick ett sammanhängande uttryck som speglade önskade värden. Kommunikationslösningen omfattade nytt företagsnamn, ny logotyp och visuell identitet, webbplats samt extern lansering.

Affärsutveckling

Yellon hade en drivande roll i affärs- och produktutvecklingen och arbetade sömlöst tillsammans med Pone Biometrics.

Varumärke

En enkel namnstrategi utvecklades. Utifrån associationer till det teknologin åstadkommer – öppnar – och med en liten kryptologisk twist landade företagsnamnet Pone Biometrics medan produkten blev OFFPAD.

 

Produktdesign

OFFPAD är stor som ett smartcard och nästan lika tunn. Det används fristående från till exempel mobilen. Dock förvaras de ofta tillsammans, vilket gjorde att designen har ett visuellt släktskap och dimensioner som passar vanliga korthållare. Hög taktilitet genomsyrar annars designen. Runda hörn gör den behaglig att hantera. Ett sobert och elegant prickmönster och skinntextur svart på svart för tankarna till premiumprodukter. Tydliga ytor visar där fingeravtrycket avläses respektive display.

Kommunikationskoncept

Cybersäkerhet är vanligtvis oerhört komplext. Pone Biometrics har en annan giv. Med deras hjälp behöver man inte förändra hela sin IT-infrastruktur som annars skulle kräva stora investeringar. I stället adderas hög säkerhet till attackerarens vanligaste ingång utan att krångla till det för användaren. Konceptet blev därför ”Keep IT simple”.

Visuell identitet

Logotypen är inspirerad av typisk programmeringstypografi men har förfinats. De mjuka hörnen följer den första produktens formspråk.

Lansering och etablering

Utifrån kommunikationskonceptet utvecklades webbplatsen ponebiometrics.com, film, printannons, presentation, stationery, whitepaper, samt content för digitala kanaler. Yellon bistår fortsättningsvis även med hanteringen av Pone Biometrics Linkedin-sida samt PR-planering.