Uppdrag

MIYO - Modernised Icons

Vi har hjälpt Miyo Signature Shoes att förverkliga deras vision att ta fram tidlösa loafers och ballerinas. Deras affärsidé är att ge användare möjligheten att förändra en och samma sko för olika tillfällen med hjälp av utbytbara skosmycken.

Utmaning

Miyo är slow fashion. De vill bidra till en hållbar modeindustri genom att erbjuda mångsidighet och genuin kvalitet. En kvalitet som ska genomsyra designen och upplevelsen av skorna, men även upplevelsen av varumärket på olika plattformar.

Lösning

Vi har varit med från idé till produktion och marknad. Bland annat har vi gett vägledning i tillverkningsprocessen, gjort design och konstruktion av fäste och smycken, samt tagit fram en grafisk identitet och webb med tillhörande e-handel.

En nyhet bland jättar i Milano

Syskonen Louice och Christoffer Jonsson startade Miyo Signature Shoes efter ett besök på MICAM Milano, en av världens främsta skomässor. Där insåg de att marknaden saknade något som liknade deras idé om Miyo och det blev ett definitivt startskott.

Småländsk innovation och portugisisk hantverkstradition

Miyo Signature Shoes har rötterna i Jönköping. Företaget vill samarbeta lokalt och har därför placerat lagret och en del av tillverkningen i Värnamo. Men själva skon tillverkas för hand av LWG-certifierat läder i södra Porto.

En premiumupplevelse online

Likt skorna, är webben avskalad med design av skandinaviskt snitt och detaljer som ger upplevelsen det lilla extra. Webben lanserades i april 2022 och från e-handeln skickas nu skor från Miyo Signature Shoes över hela världen.

Foto och film: miyo.se, Björn Ceder. Make Up/Hair: Karin Fröderberg