Uppdrag

RTI - Holistisk produktdesign

Att genom en holistisk syn på varumärke och produktdesign, ta RTI närmare målet att bli ledande inom kvalitetssäkringssystem för röntgenutrustning.

Utmaning

RTI rör sig på en konservativ marknad, där rörelserna är små. Produkter som marknadsförs här måste sticka ut och särskilja sig från konkurrenterna, men utan att tappa trovärdighet. Dessutom utformas produkterna för att hålla i minst 30 år, vilket gör kraven på tidlös design ovanligt höga.

Lösning

Yellon har tidigare utvecklat en tydlig varumärkesplattform för RTI, som även inkluderar design- och kommunikationsstrategi. Nya produkten Mako följer strategin och marknadsförs under konceptet ”A meter and a milestone”, som sammanfattar paradigmskiftet i branschen.

Produktdesignen säkrade inte bara att branschstandarder gällande hållbarhet och funktionalitet uppfylls, utan gör RTI mer framträdande och varumärkets kvaliteter mer kännbara.

Konceptet ”A meter and a milestone” förmedlar paradigmskiftet inom branschen och RTI:s ödmjuka inställning. Vi utvecklade en modern och användarvänlig webbplats samt digitala verktyg som kommunicerar RTI:s vision på ett engagerande sätt.

För att visa upp produkten och synliggöra dess fördelar och användningsområden skapade vi detaljerade produktvisualiseringar och högkvalitativa foton. Dessa används online och i tryckt material.

Kvalitetssäkring av röntgenutrustning kräver avancerad och komplex teknologi. För att förklara funktionerna och systemet på ett pedagogiskt, enkelt och snabbt sätt tog vi fram en animerad film med iögonfallande grafiska element.