Uppdrag

Hedy – Varumärkesutveckling

Vi fick i uppdrag av Midnight Beds att utveckla ett nytt varumärke som ska sälja sängar på nätet. Vi har tagit fram strategi, identitet, tonalitet, koncept, webb och kampanjmaterial. Kort: en bred kommunikationsplattform, till det vi i dag känner som Hedy.

Utmaning

Att enbart sälja sängar på nätet kräver mod. Det är att utmana en oskön tradition, då många fortfarande åker till möbelvaruhus för att både prova och köpa säng. Det finns ett rotat beteende, också ett hav av konkurrenter som ser ut och låter typ likadant.

Lösning

Vi behövde ett varumärke, starkt och med självförtroende nog att förändra beteenden och bryta en konservativ köpprocess. Vi skapade Hedy – en mjuk och omtänksam rebell, redo att utmana varenda sovande jätte i branschen. Hedy är ett smartare sätt att köpa säng. Genom att de säljer på nätet och äger hela kedjan, från tillverkning till leverans, kan de erbjuda svensk premiumkvalitet till priser som andra i branschen bara kan drömma om.

Personlighet och tonalitet

Hedy är excentrisk, självsäker och nyfiken. En smart, omtänksam och småkaxig uppstickare som uttrycker sina känslor och åsikter. Att förlora sig i pris och konstruktion lämnas åt andra. Hedy är annorlunda. Hedy gör annorlunda.

Logotyp

Logotypen är en parallellogram som bland annat används i sin helhet på fotänden av sängarna. Eftersom den framför allt kommer att synas digitalt, ville vi ge logotypen lekfulla variationsmöjligheter. Ordbilden kan därför vara transparent och utgöras av vad som helst.

Färg, form och foto

Den visuella identiteten är kantig och kaxig med drömska element. En slags färgstark vardagsrealism. Bildmanéret samsas med kulörer som nattviol, skymningsskär, midnattsblå, novembergrå och molnfluffsvit.

Webb

Eftersom webben är den primära kontaktytan och enda försäljningskanalen, tog vi fram en digital plattform för att kunna ta hand om såväl kunder som försäljning. Vi har ansvarat för all design och utveckling.

Lansering

Till lanseringen i februari 2023, som fokuserades till Malmö och Göteborg, skapade vi pod-reklam, utomhustavlor och ett batteri av digitala annonser. Snart vaknar ännu fler upp till ett smartare sätt att köpa säng.