Uppdrag

Freeze Candy - förpackningsdesign

Succén från USA har tagit Sverige med storm! Vårt uppdrag för Freeze Candy var att designa förpackningar som särskiljer produkten, fångar intresse och övertygar målgruppen att testa något nytt.

Utmaning

För att göra resan från startup till seriös aktör krävs en röd tråd, en riktning, en helhet som knyter ihop säcken. För Freeze Candy blev en stark identitet strategin att nå ut med produkten till en medveten målgrupp.

Lösning

En särskiljande produktdesign, som lett fram till ny logotyp, visuell identitet och en egen tonalitet. Vi har också utvecklat en namnstrategi som låter Freeze Candy äga smakerna och skapa en identitet att bygga vidare på när sortimentet utökas.

Koncept och visuell identitet

Tonaliteten präglas av mycket energi, spontanitet och glädje. En lekfullhet som hör ihop med nyfikenheten att testa något nytt. För att ge de olika produktkategorierna en egen identitet kopplad till godisets smak och egenskaper, utarbetades även en namnstrategi.

Illustrationsmanér

Att torka godis är ett precisionsarbete och ett manuellt hantverk. Det ville vi återspegla i den visuella identiteten, bland annat genom att introducera ett handritat illustrationsmanér.