Kund

Vinovum – Förpackningsdesign

Vinovum grundades 2004 med målet att bli en av de ledande aktörerna av vinimport i Sverige. Idag arbetar Vinovum med producenter och vinmakare från världens alla hörn och levererar vin till den skandinaviska marknaden genom flertalet försäljningskanaler.

Uppdrag

Yellon har designat flera förpackningar för Vinovums olika viner, från presentboxar till bag-in-boxar. Uppdragen är fokuserade på tydlig design med målgruppen i fokus.

Utmaning

Vinovum jobbar ständigt med nya projekt och vill ligga i framkant gällande design och innovativa förpackningar, anpassade efter olika målgrupper och försäljningsstrategier.

Charles & Charles är ett vinprojekt som drivs av duon och Charles Smith och Charles Bieler. Projektet startade när Smith, som sadlat om och öppnat en vinbutik efter flera år i rockbranschen, träffade vinmakaren Bieler i staden Walla Walla. De upptäckte snabbt sin gemensamma passion: riktigt bra vin på den blå druvsorten Syrah. 2001 lanserade duon sitt första vin, ett vin förpackat i rock n’ roll. Etiketten är designad av anrika Hatch Show Print i Nashville. Sedan första lansering har Charles & Charles utökat sitt sortiment och låtit rock n’ roll-profilen hänga med. 2014 skulle Charles & Charles lansera sin Zinfandel och Chardonnay i Sverige. Vinovum, svensk vinagentur för Charles & Charles, gav Yellon i uppdrag att ta fram en rockig lanseringsbox i trä för de båda vinsorterna. Yellon har även gjort visualiseringarna.

My Darling, ett romantiskt vin som bär etikett i design av Yellon. Vi har även konstruerat den annorlunda formskyddade förpackningen, som ger vinet en alldeles speciell exponering samtidigt som den sparar plats vid frakt. Vinet väckte uppmärksamhet i hyllorna och blev dessutom nominerat till Designpriset.

Populära rosévinet Portal da Águia blev utnämnt till årets bästa rosébox i Vinordic Wine Challenge 2012. Yellons uppdrag var att göra ett populärt vin ännu populärare. Och vi lyckades. När vinet lanserats i ny förpackningsdesign och med ny beskrivande copy ökade försäljningen med 23 procent på Arlanda, 33 procent på Systembolaget och 55 procent på Stena Line.