Uppdrag

Aros - ett framåtlutat mekatronikföretag

Att öka ett mekatronikföretags attraktionskraft genom en ny kommunikativ identitet.

Utmaning

Aros verkar i en traditionell och något konservativ bransch, värden som ligger långt ifrån företagets kultur, arbetsplats och produkter. Här råder istället en experimentell anda som drivs av innovation och öppenhet, något man vill kommunicera för att attrahera kunder och medarbetare, utan att det känns konstlat.

Lösning

En ny varumärkesplattform syr ihop all kommunikation från Aros, men ger även riktlinjer för produktdesign. Uttrycket tänjer på gränserna och ger ett innovativt intryck som är sant mot varumärkets grund, men som sticker ut från mängden. Vi introducerar konceptet ”Innovation in motion” som håller ihop kommunikationen.

Aros innovativa och framåttänkande anda samt stora kunnande inom mekatronik – alltså digital styrning och rörliga applikationer – dramatiseras i den långsiktiga och övergripande bärande idén ”Innovation in Motion”. Såväl koncept och tonalitet är personlig och relaterbar för unga talanger som företaget vill attrahera.

Vi utvecklade ett grafiskt uttryck som andas dynamik och rörelse. Moderna färger och typsnitt understryker det fräscha och tilltalande uttrycket. Designen används genomgående i alla medier, från webbplats till mässmonter, och gör Aros konsekventa i all visuell kommunikation.

Illustrationerna är viktiga dels som varumärkesbärare, dels för att förklara teknologi och system. Vi valde en lekfull och färgstark stil som gör kommunikationen mer tillgänglig och engagerande för målgruppen.

För att ge en tydlig bild av vad Aros faktiskt gör och vad potentiella anställda kan komma att arbeta med, skapade vi detaljerade och realistiska visualiseringar av produkterna. Dessa användes både på webbsidan och i mässmontrarna.

Vi pratade med både nuvarande och potentiella medarbetare för att verkligen förstå vad som gör företaget speciellt. Insikterna härifrån använde vi för att forma kommunikationen som förmedlade Aros-andan.

Montern designades för att dra till sig maximal uppmärksamhet på industrimässor. Den interaktiva och välkomnande miljön presenterar Aros produkter och teknik på ett engagerande sätt.