Handskrivna brev och färdigpackade flyttkartonger




StudentkampanjKund: Högskolan i Jönköping

Med årets studentrekryteringskampanj ville Högskolan i Jönköping satsa rätt och inte brett. Yellon arbetade fram en kampanj som grundade sig i kreativ och målriktad kommunikation.

I mars tog rekryteringskampanjen fart på allvar och tusentals utskick i olika varianter skickades ut till potentiella högskolestudenter. Kampanjen bestod förutom av målgruppsanpassade informativa DR, även av fem extra kreativa varianter. Med temat ”Nyfiken på” var målet att öka antalet sökande studenter och samtidigt skapa nyfikenhet kring Högskolan i Jönköping.

Till exempel skickades handskrivna brev ut med mottagaren som avsändare, alltså ett brev från sig själv som beskrev framtiden för individen år 2034, ca tjugo år efter studierna på Högskolan i Jönköping. För att locka till en flytt till Jönköping skickades färdigpackade flyttkartonger ut med ett personligt välkomstbrev och allt som kan vara bra att ha vid en flytt, t.ex. matvaror, en kokbok och en korvmaskin. Allt hade egendesignade etiketter som innehöll information om studentlivet och Högskolan i Jönköping. För att få fler att vidareutbilda sig i Jönköping postades även uppvaktning i form av chokladkartonger till studenter på andra lärosäten. Kartongerna innehöll förutom lokalproducerade praliner även information om relevanta masterutbildningar för studenten.

Till utvalda naturvetenskapsstudenter skickades en röntgenplåt av en hjärna med tillhörande remiss ut för att locka till röntgensjuksköterskeprogrammet. Remissen klargjorde att högskolan lokaliserat symptom hos studenten, som visade tydliga tecken på att studenten drabbats av röntgensjuksköterskesyndromet. Botemedlet finns på högskolans hemsida i form av en introduktion till programmet.

Siffror från Universitets- och högskolerådet visar att Högskolan i Jönköping är bland de lärosäten som ökar mest i landet när det gäller ansökningar till utbildningar i höst. Nationellt minskar ansökningarna med drygt 1 procent medan Högskolan i Jönköping går mot strömmen och visar sina bästa siffror någonsin. Antalet ansökningar ökade från förra året med 8 procent.