Från informationskampanj till nytt huvudkontor





Kund: Infobric

UPPDRAG
2015 fick Yellon i uppdrag att utveckla en informationskampanj och en kommunikationsplan med kanalval och aktiviteter. Infobric behövde tydliggöra sitt varumärke och ha en tydlig strategi för hur de skulle positionera sig och kommunicera mot marknaden. Den 1:e januari 2016 skulle Lagen om elektroniska personalliggare på byggarbetsplatser träda i kraft i Sverige. Infobric har produkterna som krävs och det skulle kommuniceras.

UTMANING
Utmaningen var att majoriteten av företagen i byggbranschen skulle reagera negativt på de förändrade lagkraven. Det gav en unik möjlighet för Infobric till att bli en hjälpande hand för målgruppen, istället för att uppfattas som Skatteverkets förlängda arm.

LÖSNING
Kommunikationen skulle i första hand informera om lagen, därefter lyfta fram de tjänster och produkter som Infobric tillhandahåller. Konceptet och uppmaningen var ”Tänk utanför lagen”. Genom att ge branschen den bästa och enklaste förklaringen av den nya lagen skulle Infobric göra det lätt att förhålla sig till lagen och samtidigt förenkla och förbättra vardagen. Kampanjens enheter var: en grafisk identitet, animerad informationsfilm, ny webb, material för digital annonsering, gränssnitt för app, informationsmaterial, mässdeltagande Nordbygg med monter, monterdesign, PR och filmer.

RESULTAT
Ett år efter att lagen trädde i kraft har Infobric nästan dubblerat sin omsättning, från 93 miljoner till 170 miljoner. 2015 hade Infobric 800 pågående projekt, 2017 har Infobric över 10 000 pågående projekt. En ökning med 1150 % och en fördubbling av det satta målet på 5 000 pågående projekt – ett år fortare än tänkt.

FORTSÄTTNING
Samarbetet mellan Yellon och Infobric har växt sedan starten 2015. Yellon har blivit kommunikationsansvariga för den norska marknaden, gjort flertalet kampanjer, arbetat med SEO, aktivt jobbat med PR, skapat ännu en ny webb och fler instruktions- och reklamfilmer. Och just nu, ritar vi Infobrics nya huvudkontor.